En Liten Avokado Uppdatering

Hej!
Har fått väldigt många positiva kommentarer på inlägget om att odla avokado! Vad roligt att ni också tycker det verkar kul! :-)
 
Några frågor som kommit upp handlar om beskäring och när/hur man får frukt, så jag tänkte svara på dem idag!
Hur ska man beskära plantan för att den ska bli stark och växa bra?
Rent praktiskt när du ska beskära avokadoplantan klipper du bara av den precis över andra bladparet uppifrån, som jag skrev i första inlägget. Det var dock några som redan hade gjort detta med sina plantor och upptäckt att det liksom inte blir två nya grenar som man kanske tänkt sig. Grejen med beskäring behöver dock inte bara innebära att det ska komma fler grenar på plantan, utan det viktigaste är att du har bladpar längst hela stjälken, vilket du inte får om du aldrig beskär. Dessutom blir stjälken mycket hårdare och stabilare än om du bara låter den växa. När du väl har beskurit kan det i några dagar/ någon vecka (beroende på väderförhållanden) se ut som att den inte fortsätter växa uppåt, men det är bara det att det tar en tid innan plantan börjat skicka ut nya skott där den klipptes av.
 
Vad krävs för att plantan ska få frukt?
För oss som bor i Sverige krävs en sommar med någorlunda temperaturer när du väl har en planta på något år (helst mer). Men som någon påpekade i kommentarerna (tack), krävs också att du har två plantor, eftersom det krävs för att den ena plantan ska befruktas. När jag planterade avokado för första gången satte jag därför 2 stycken, som idag är ungefär lika stora!
 
 
Ni vet ju att jag i förra inlägget sa att det kan ta upp till en månad innan kärnan gror, glöm det. Jag vet inte om jag skrev det i första inlägget, men jag har två kärnor som stått över hela vintern, i flera månader, som verkligen inte har gjort någon antydan till att vilja gro. Jag har inte "orkat" plocka bort dem ur sitt glas, men eftersom att jag verkligen hade givit upp på dem, så har de torkat ut flera gånger och varit utan vatten i en vecka. Men NU, när solen börjat visa sig utomhus, spricker båda upp och ut kommer en liten rot.
Såå, jaa, vi har nog alla slängt levande avokadokärnor massor av gånger. Synd, men man har ju inte alltid så mycket tålamod. ;-)

Kommentera här: