Surdeg!

Vi drar igång bloggen direkt med något som många fler borde baka, nämligen SURDEG! Många tänker nog att det är ett sådant där jättesvårt bröd som man bara köper på bageri, men det går faktiskt lätt att göra hemma!
När man väl fått igång surdegskulturen är det bara att baka på, och dessutom krävs väldigt få ingredienser.
 
Nu är det nog vissa som inte alls hänger med i det här med "surdegskultur" o.s.v., men LUGN, jag ska förklara, jag lovar!
 
Vad är en surdegskultur?
Om man överhuvudtaget ska göra ett surdegsbröd, krävs en grund, i det här falet en surdegsgrund vilket är det som får ditt bröd att jäsa och ger det smak. Detta är det som egentligen är lite tidskrävande med att baka just surdegsbröd, men när grunden är klar, kan du, om du sköter om den ordentligt, baka surdegsbröd på nolltid under lång tid framåt!
Själva grunden består helt enkelt av någon typ av mjöl, oftast vetemjöl eller rågmjöl, som blandas med vatten och eventuell sockerkälla, exempelvis helt vanligt socker, eller frukt. När denna får stå i rumstemperatur bildas jäst- & mjäölsyrebakterier, vilka ger grunden dess jäskraft.
När man vill baka sitt bröd tar man en del av surdegsgrunden och knådar till en deg med exempelvis mjöl och salt. Man lämnar sedan degen och det är då din surdegskultur kickar in! Den jäser hela brödet och ger den där karaktäristiska surdegssmaken!
 
Surdegsskola!
Nu (i nästa inlägg) tänkte jag att vi drar igång en liten surdegsskola för dom som vill vara med. Jag kommer att dokumentera och beskriva tillvägagångssätt, ända från hur jag startar kulturen, vidare genom dess jäsningsstadium, och till att vi tillslut kan baka ett bröd med det. Vi börjar från och med idag. Häng på vet jag!
 
 

Kommentera här: