Odla Avocado

Jag har sedan i somras en liten miniodling av avocadoplantor. Det startade som ren nyfikenhet på om jag faktiskt skulle kunna få en avocadokärna att gro. Jag hade ingen aning om hur det skulle gå, men det visade sig att det var ganska lätt.
 
Jag rekommenderar verkligen om att plantera denna exotiska växt, inte bara för att du kanske kan få hemmaodlad avocado om du har tur, utan också för att det blir en fin exotisk växt. Dock är det nog bra om du kan vänta till att vi har lite fler soltimmar (här hos mig är det bara senvinter/tidig, tidig vår). När solen börjat lysa in genom fönstren kan du ställa avocadon där, helst så att den har undervärme från ett element om solen inte ger så mycket värme. Alternativt kan du ställa den över ett element med växtlampa om du har tillgång till en sådan. På sommarn är inte detta något problem, då solens värme och ljus att fullt tillräckligt.
 
Så hur gör man nu då?
  1. Det första du behöver göra är förstås att komma över en avocadokärna. Köp en helt vanlig, mogen avocado och skär mycket försiktigt runt kärnan när du öppnar den. Helst ska inte kärnan få några skärsår, men om det bara är små rispor borde det inte vara några problem.
  2. Skölj av alla avocadorester från kärnan med kallt vatten och låt kärnan torka på papper i ett par dagar.
  3. Efter några dagar fyller du upp ett glas (helst genomskilnigt) med vatten. Stick tre tandpetare i kärnans sidor, så att den kan stå i vattnet såhär:  
Viktigt att du sätter rätt ände uppåt. Det är oftast den som är lite spetsigare som ska peka uppåt.
 
Nu är det bara att tålmodigt vänta, för det kan ta upp till en månad för kärnan att gro, men om man har tur tar det bara 2 veckor. Man vet aldrig. Det positiva är att det oftast går fort så fort den lilla roten kommit ut. 
Var noga med att botten av kärnan alltid ska vara i vatten, annars torkar den ut!
 
Roten kommer att växa först, den växer längre och längre ner vattnet, men tidsnog börjar kärnan spricka i toppen också, då vet man att det lilla skottet är påväg. När detta händer, alternativt när roten är ca. 10 cm lång, ska du plantera kärnan i jord. 
 
Ta en kruka med hål i botten och fylle med mycket jord. Mina är planterade i vanlig blomjord och mår fin fint, men det finns säkert specialjord om man är intresserad av det. Plantera försiktigt så att halva kärnan är i jorden. Ha inte av roten!
 
Nu är det bara att låta avocadon växa tills att den är ca. 25 cm hög. Frå att den är så hög ska den beskäras precis över andra bladparet uppifrån. Detta är för att avocadon annars har en tendens att bara bli en hög pinne med några få plad i toppen. En sådan planta kommer aldrig att kunna bära frukt.
 
Också viktigt att tänka på är att man inte ska vattna för mycket. Jorden får inte vara blöt, då ruttnar rötterna. Lite vatten då och då är bra. Om man har råkat vattna för mycket är det bästa att låta den torka ut i kanske 5 dagar.
 
Man kan gärna ha den i ett växthus då den trivs i fuktiga klimat, men man kan också sätta en plastpåse över sålänge den är så liten. För att få det fuktigt kan då hälla lite vatten på ett fat där du sedan ställer på krukan. Vattnet kommer att avdunsta runt växten.
 
Avslutar med några bilder på mina, som för tillfället är på lite vintervila inne:
 
Lycka till!
 
 

Kommentarer:

1 Emma -Merakibeauty.se:

åh vad häftigt!

Svar: Vad roligt att du tycker det!
Creation By Emma

2 HEDAN:

Jag tänkte väl att det skulle gå att odla avokado med kärnan, men hade ingen aning om att det var så många steg i proceduren! Måste testa detta, tack!

3 Emmelie :

Åh det ska jag testa!

4 Sara :

Det går bra att sätta fröet direkt i en kruka med jord, ganska grunt eller så att fröet syns lite. Sen plastfolie (med små hål i) eller liknande över krukan tills den har grott. :) Många säger att man ska sätta i ett glas vatten som du visar, men fröet gror bra direkt i jord så jag tycker det bara känns som onödigt jobb! :P

Svar: Jaa, visst kan man göra så om man vill! Jag är dock lite otålig så vill kunna spana in och se om roten kommer ut nån gång! ;-)
Creation By Emma

5 Hanna - Pilates och träningstokig:

Vilket bra tips! M

6 Linnéa:

Åh, så många gånger som jag funderat kring detta men aldrig gjort något med kärnorna. Jag är väldigt sugen på att testa nu :) Tack för tipsen!

7 Amelia :

Åh vad smart!

8 Victoria:

Detta ska jag verkligen testa, tack!!

9 My:

Fin planta du har. Jag provade detta för längesedan men visste inte var man skulle beskära så jag gav upp på avocadoplantan.

10 My Chieng:

Dessutom glömde jag bort att vattna den så den dog :(

Svar: Haha, jaa även om det inte är så ofta, krävs det ju lite pyssel! Bara att ge sig på det igen! :-)
Creation By Emma

11 Frida:

Tror inte det blir något med min kärna , stått i 3 månader nu ha ha

12 Petra:

Måste prova direkt!! :)

13 Amanda:

Jag har försörkt så himla många gånger utan att lyckas, men nu ska jag ge mig på det igen! :)

14 Emilia Åkerberg:

Det här måste jag verkligen testa! Älskar avokado :) kram!

15 CAMILLAESI:

Jag har testat den innan men det blev aldrig en växt .. :/ Kärnan torkade trots att jag alltid fyllde på med vatten.. Var det kanske något jag gjorde fel?

Kram <3

16 Happy:

Hur lång tid tar det innan den bär frukt?

Svar: Kan ta ett ett tag eftersom den måste bli stark. Om du planterar en sommar och tar hand om den under vintern, kanske den kan blomma nästa sommar. (Förutsatt att det inte är skitväder). Om man har växthus blir den starkare och större, så då går det fortare!
Creation By Emma

17 Robex Lundgren:

fint

18 Anonym:

Kul! Det måste ja testa 👏

19 Ida Linander:

Åh, det här måste jag testa! Är en "avocadoholic" så det blir ju ett gäng med avokadokärnor som man slängt genom åren *skäms*..

20 Emmy's Life:

Haha har testat det första steget, men gav upp efter typ en månad. Tror nog inte att jag hade rätt ände uppåt så måste testa igen! :D

21 Sanna:

Nej va roligt, det här måste jag ju testa :D

22 Biggeros:

Jag har även bara funderat på att plantera kärnan direkt i jorden. Tack för din erfarenhet ÷))

23 My Chieng:

Vi får se om jag orkar med just avokadoplantan. Jag har en liten 3 månaders bebis samt 2,5 åring att hålla reda på. Jag ska odla chili o paprika som växer snabbt. Samt smultron och plantera om alla örter i fönstret.

24 Miriam:

Åh, detta måste jag testa nån dag! :)

25 Robex Lundgren:

fint

26 MG:

Tjusigt, det ska jag verkligen testa! :)

27 Therese Svensson:

Tyvärr blev min brun och torr i bladen, så till sist klippte jag bort toppen. Jag läste att luften kanske är för torr i lägenheten, så har köpt en luftfuktare och bytt jord. Nu hoppas jag att den tänder till igen!

28 Simon:

Häftigt! det ska jag verkligen prova, älskar avokado! :D

29 Linda:

det där hade jag inte en aning om. Vad man kan odla och plantera av allt nästan!

30 Petra Olsson:

Har testat detta flera gånger men ska göra precis efter det du skriver:)

31 Ida Nilsson:

Det har vi gjort på mitt arbete (förskollärare) men tyvärr har det aldrig kommit någon frukt!

32 Moa:

Va fina :) Jag har hittills lyckats få upp två plantor från kärnor, hoppas på fler!

33 Svart-Stina:

Jag har torkat dom och sen satt dom direkt i jord, ibland gror dom och ibland inte. Detta var nog smartare så man ser när kärnan öppnar sig/gror, tack fär bra tips :)

34 Sharon:

Smart! Säger till mamma att spara nu i framtiden!

35 Jasmine:

Spännande! Hoppas att du i framtiden får smaka en hemmaodlad avokado.
Kram

36 Lilian:

Naturligtvis måste jag prova =)

37 Anonym:

Oj, måste testas. Spännande!

Kommentera här: